Inflația a fost doar începutul crizei din România: scumpirile mari se resimt la restaurante, baruri, cafenele și fast-food

de: Alexandru Puiu
06 12. 2022

Cheltuielile românilor au explodat în 2022, de la inflația accelerată și până la scumpirile la energie și carburant, niciodată nu a fost mai scump traiul în România. Acum, un nou studiu atrage atenția asupra și mai multor scumpiri.

Hospitality Culture Institute a publicat un studiu cofinanțat de jucători din industria ospitalității pentru a înțelege mai bine fenomenele financiare din acest domeniu pe piața din România. Astfel s-a ajuns la concluzia că români au avut cheltuieli cu aproximativ 30% mai mari în acest an comparativ cu 2021, când vine vorba de restaurante, cafenele, pub-uri sau fast food. Totalul este estimat la 7,5 miliarde de euro, un record fără precedent pentru industria de servicii alimentare.

Cât plătesc românii să iasă în oraș

„Piaţa de servicii alimentare din România va depăşi în acest an toate aşteptările, cu vânzări totale de peste 7,5 miliarde de euro, record absolut pentru această industrie. Practic, foodservice devine sectorul cel mai atractiv pentru investiţii, care se confruntă însă şi cu două mari probleme: slaba digitalizare şi lipsa de personal”, a arătat Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.

În 2022, în medie, aproximativ 9% dintre români cheltuie mai mult de 100 de lei/persoană pentru o masă la restaurant. „Încă de la prima ediţie a reasearch-ului urmărim evoluţia bonului de cumpărături. Dacă în 2019 doar 2% dintre români cheltuiau mai mult de 100 de lei pentru masa în oraş, în acest an estimăm că procentul va ajunge la 9%.

O altă direcţie la care ne uităm cu atenţie în studiul nostru este reprezentată de obiceiurile de consum ale românilor. Spre exemplu, ştim că în pandemie, comanda de mâncare a câştigat rapid cotă de piaţă. Vedem însă că şi în acest an, chiar dacă restricţiile de funcţionare a unităţilor HoReCa au fost eliminate, sectorul de food delivery şi-a păstrat supremaţia”, a adăugat Florin Maxim.

În privința metodelor de analiză, Hospitality Culture Research extrage date relevante prin metode cantitative și calitative, accentul fiind pus pe industria de servicii alimentare, obiceiurile de consum ale românilor și trendurile din piața de sittings, delivery sau retail, pe zona de gastro, conform bursa.ro.